søndag den 21. oktober 2018

7 ting du ofte bør tjekke på din sadel



Man kan selv tjekke forskellige småting på sin sadel, så man hele tiden har en ide om, hvordan standen er og hvordan den passer på din hest.



1. Tjek om sadelkammeret giver plads til hestens rygsøjle.

2. Ligger sadlen i balance både for og bag, samt side til side?

For og bag: -er det nemt at ride letridning? -Hvis det er besværligt, er sadlen måske i ubalance.

- kan du slippe med knæene? -Eller skal du klamre dig fast for at holde balancen?

- klaprer sadlen dig bag I, når du rejser dig i letridningen?

Side til side: -her får du brug for din undervisers eller vens hjælp.

- Rid op af en langside eller midterlinien, mens din hjælp på jorden ser om hestens rygsøjle og sadlens kammer er på linie.

3. Glider sadlen op på hestens skulderblad?

4. Hører du en metalisk knirkelyd, da stands straks ridningen og få din sadelmager til at tjekke sadlens bom.

5. Tjek gjordstroppper, både huler og syninger. Det kan være farligt med slidte huller og møre syninger.


6. Tjek stigremslåse, har dine stigremslåse bevæglig tap, bør disse altid være slået ned.

7. Tjek syningerne på stigremmene og ved spænderne på din gjord- Tag fat i syningen og hiv, du må ikke kunne ødelægge den.

3 kommentarer:

  1. Hej,

    På dn hest jeg rier (ikke min egen) har jeg valget mellem to windsor dressursadler, som har ens må, men den ene er uldtsoppet og den anden har flairsystem. Jeg bor meget langt fra nærmeste saddeltilpasser oppe i Nordnorge og lurer på hvilken saddel jeg bør vælge. For mig som rytter føles begge sadler udmærkede, men er der grund til at forvente at luftpudesadlen er bedst for hesten?

    SvarSlet
  2. Oj, her var der lidt trøghed i tastaturet, men jeg håber, meldingen alligevel var nogenlunde forståelig...

    SvarSlet
  3. Jeesuz, dette er åbenbart trykfejlenes kampdag...

    SvarSlet

Dækken

Vi må se i øjnene at det milde vejr er forsvundet og at vinteren er over os. Det er dermed dækkentid og klippetid. Med sadelmager øjne er ...